piątek, 8 maja 2009

Kubistyczne okulary


SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI W KLASIE V
TEMAT LEKCJI: Kubistyczne okulary. Kubizm- sztuka pierwszej połowy XX wieku.
NAUCZYCIEL: Agnieszka Sęczek
(Imię i nazwisko)
Część wstępna:
Przywitanie
Sprawdzenie obecności i przygotowania uczniów do lekcji. Przygotowanie przez uczniów stanowisk pracy, odpowiednich materiałów i przyborów.
Zapisanie tematu lekcji.
Przypomnienie wiadomości na temat gatunków malarstwa: portret, pejzaż, martwa natura.
Prezentacja multimedialna z przykładami obrazów realistycznych i kubistycznych.
N: Jaki gatunek malarstwa reprezentuje ten obraz? Co przedstawia?
N: W jaki sposób malarz przedstawił tę postać, pejzaż , martwą naturę? Czy widzisz szczegóły na obrazie? Czy malarze użyli światłocienia? Perspektywy?
Dawniej malarze malowali obrazy według panujących zasad w malarstwie (np.; używali światłocienia, perspektywy zbieżnej), odtwarzali rzeczywistość, otaczający ich świat.
W XX wieku sztuka została uwolniona od zadania odwzorowywania świata.
Wtedy Pablo Picasso wymyślił kierunek w sztuce- kubizm, który nazwano tak od słowa francuskiego „le-cube”-kubik.
Dyskusja z uczniami na temat obrazów kubistycznych i realistycznych
N: Jak myślicie co się stało z rzeczywistością na tym obrazie? (obraz 1,2,3)W jaki sposób autor namalował budynki(twarz kobiety, martwą naturę)? Czy ważny jest na obrazie kolor, światłocień, perspektywa? (deformacja, zniekształcenie- wyjaśnienie pojęć)
Wprowadzenie do tematu – omówienie cech charakterystycznych dla kubizmu
Notatka w zeszycie
Część główna
Podział uczniów na grupy
Podanie zadania plastycznego, wyjaśnienie sposobu wykonania.
Dziś będziemy pracować w grupach dwuosobowych. Każda z grup ma wykonać z gotowych elementów obraz kubistyczny. Wybieracie z gotowych elementów te, które wydają wam się najbardziej zniekształcone i nie będące fotografią rzeczywistości , układacie je na kolorowej kartce i przyklejacie tak aby powstał obraz.(portret, pejzaż, martwa natura)
Nauczyciel rozdaje koperty z gotowymi elementami.
GRUPA 1- wykonuje z gotowych elementów portret kubistyczny posługując się figurami geometrycznymi
GRUPA 2- wykonuje z gotowych elementów pejzaż kubistyczny posługując się figurami geometrycznymi.
GRUPA 3- wykonuje z gotowych elementów martwą naturę kubistyczną posługując się figurami geometrycznymi.
Praca twórcza uczniów :):)

Korekta nauczyciela- pomoc słowna uczniom mającym problemy plastyczne.
Część końcowa:
Prezentacja wykonanych prac.
Wspólna analiza i ocena wytworów z uwzględnieniem prawidłowości wykonania zadania.
Czynności porządkowe.
Informacja o temacie następnej lekcji.

1 komentarz: