piątek, 8 maja 2009

Zwiastuny wiosny





ZWIASTUNY WIOSNY
Webquest dla nauczania zintegrowanego

Opracowanie: Ewa Dębska




Wstęp

Wiosna to wspaniała pora roku. Przyroda budzi się do życia. I nie tylko ona.
Wszyscy ludzie, zmęczeni zimą z niecierpliwością oczekują wiosny. Czują się oni lepiej o tej porze roku, ponieważ budzą się jakby z zimowego rozleniwienia. Porządkują swoje mieszkania, ogródki, a czasem nawet problemy, które nawarstwiły im się przez zimową porę. Dają temu szczególny wyraz, topiąc Marzannę – słomianą kukłę, która jest uosobieniem zimy
i śmierci. Ludzie wierzą, że pozbycie się jej przyspieszy nadejście wiosny. Wszyscy mamy wiosną jakby więcej energii, którą dostarcza nam coraz dłużej świecące słońce.

Zadanie
Ponieważ wiosna w tym roku jest wyjątkowo opóźniona, mam dla Was zadanie.
Wyobraźcie sobie, że jesteście przyrodnikami, którzy udają się na poszukiwania wiosny. Chcecie uspokoić mieszkańców Ziemi, że nie nastąpiła żadna katastrofa ekologiczna i dać wskazówki, pozwalające im na znalezienie śladów tej pięknej pory roku.
Musicie więc sporządzić albumy zawierające informacje o poszczególnych jej zwiastunach, aby każdy
potrafił sam odnaleźć wiosnę.
W tym celu podzielicie się na kilka grup, które zajmą się określonymi poszukiwaniami.

1. Grupa meteorologów
2. Grupa ornitologów
3. Grupa zoologów
4. Grupa botaników

Proces

Grupa meteorologów
Meteorologia to nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie - troposferze. Bada, jak te procesy wpływają na przebieg procesów atmosferycznych i stan pogody na danym obszarze.
Waszym zadaniem, jako grupy meteorologów będzie określenie jakiego typu zjawiska pogodowe występują podczas wiosny:
· Co dzieje się z dniem i nocą ?
· Jaka panuje temperatura powietrza ?
· Jakiego typu opady występują podczas wiosny?
· Jaka jest siła i prędkość wiatru?
· Które miesiące zaliczamy do wiosennych?
· Kiedy zaczyna się astronomiczna wiosna?
Znalezione informacje zamieścicie na zaprojektowanej przez Was karcie lub w dokumencie Worda, którą dołączycie do wspólnego klasowego albumu, pt. „Zwiastuny wiosny”. Stronę proszę ozdobić według własnego pomysłu, ilustracjami, rysunkami (wykonanymi na komputerze, lub własnoręcznie) obrazującymi Waszą tematykę.
Źródła internetowe, które będą Wam pomocne w wynajdywaniu informacji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Meteorologia
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wiosna
http://www.ga.com.pl/wiosna.htm


Grupa ornitologów

Ornitologia – to dział zoologii, zajmujący się ptakami . Domeną zainteresowania ornitologów jest przede wszystkim biologia ptaków, ale także ich zwyczaje, trasy przelotów, gniazdowanie, życie społeczne, obserwacja w terenie itp.
Waszym zadaniem, jako grupy ornitologów będzie wyszukanie najważniejszych informacji dotyczących ptaków powracających do nas na wiosnę:
· Jaskółka
· Skowronek
· Pliszka siwa
· Czajka
· Bocian
· Szpak
Znalezione informacje zamieścicie na zaprojektowanej przez Was karcie lub w dokumencie Worda, którą dołączycie do wspólnego klasowego albumu, pt. „Zwiastuny wiosny”. Stronę proszę ozdobić według własnego pomysłu, ilustracjami, rysunkami (wykonanymi na komputerze, lub własnoręcznie) obrazującymi Waszą tematykę.
Źródła internetowe, które będą Wam pomocne w wynajdywaniu informacji:
http://www.jerzygrzesiak.pl/lista.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jask%C3%B3%C5%82ka_rudawa
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/4141/idc/18/
http://pl.wikipedia.org/wiki/Skowronek
http://www.czaplon.most.org.pl/p/cykl-skowronek.htm
http://www.ptaki.info/abc/ptak.php?id=25
http://www.republika.pl/lesnictwo/ptaki/ptaszki.htm
http://www.ptaki.net/opisyptakow/pliszka_siwa.php




Grupa zoologów
Zoologia jest nauką o zwierzętach, czyli o wszystkich żywych organizmach zdolnych do przemieszczania i odżywiania się, a także ich zachowaniach i budowie.
Waszym zadaniem, jako grupy zoologów będzie wyszukanie najważniejszych informacji dotyczących zachowania zwierząt na wiosnę:







· Niedźwiedź
· Jeż
· Zając
· Owady
· Mysz polna
Znalezione informacje zamieścicie na zaprojektowanej przez Was karcie lub w dokumencie Worda, którą dołączycie do wspólnego klasowego albumu, pt. „Zwiastuny wiosny”. Stronę proszę ozdobić według własnego pomysłu, ilustracjami, rysunkami (wykonanymi na komputerze, lub własnoręcznie) obrazującymi Waszą tematykę.
Źródła internetowe, które będą Wam pomocne w wynajdywaniu informacji:
http://www.przyroda.cad.pl/niedz.htm
http://dolinka.szkola.net/document.php?id=73
http://www.gopr.babiagora.iap.pl/?id=23130&location=f&msg=1
http://www.zoo.wroclaw.pl/zwierzeta/ssaki/jez_europejski.html

http://zwierzaki.boo.pl/jez.php
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/4153/idc/16/



Grupa botaników
Botanika to dział biologii zajmujący się roślinami.

Waszym zadaniem, jako grupy botaników będzie wyszukanie najważniejszych informacji dotyczących roślin – pierwszych zwiastunów wiosny:
· Krokus
· Sasanka
· Zawilec
· Fiołek
· Przylaszczka
· Podbiał
· Śnieżyczka przebiśnieg
· Pierwiosnek

Znalezione informacje zamieścicie na zaprojektowanej przez Was karcie lub w dokumencie Worda, którą dołączycie do wspólnego klasowego albumu, pt. „Zwiastuny wiosny”. Stronę proszę ozdobić według własnego pomysłu, ilustracjami, rysunkami (wykonanymi na komputerze, lub własnoręcznie) obrazującymi Waszą tematykę.
Źródła internetowe, które będą Wam pomocne w wynajdywaniu informacji:
http://www.adamlawnik.art.pl/zdjecia/kwiaty.php
http://przyrodnik.grafinet.com.pl/flora.html
http://www.atlas-roslin.pl/skorowidzpl.htm



Ewaluacja
KAŻDY Z WAS BĘDZIE OCENIANY WEDŁUG OKREŚLONYCH PONIŻEJ KRYTERIÓW:
Oceniana będzie praca indywidualna każdego ucznia, jego wkład w osiągnięcia zespołu, jak również praca całego zespołu oraz produkt końcowy tej pracy.
Następnie liczba punktów uzyskana przez poszczególne grupy zostanie zliczona. Suma punktów uzyskana przez wszystkie zespoły zadecyduje o ocenie.

Następnie liczba punktów uzyskana przez poszczególne grupy zostanie zliczona. Suma punktów uzyskana przez wszystkie zespoły zadecyduje o ocenie.


Minimalna-10 p
Zebrane wiadomości są niekompletne, zostały nieuporządkowane


Podstawowe-20 p
Zebrane wiadomości zawierają podstawowe informacje. Została podjęta próba ich uporządkowania.

Zaawansowane-30 p
Zebrano dużo wiadomości – podstawy o pogodzie wiosną. Są uporządkowane logicznie.


Wzorcowe - 40 p
Zebrano wiele wiadomości, wykraczających poza temat, ale logicznie powiązanych ze sobą, a także tematem podstawowym.
Zebrano wiele wiadomości nt różnych ptaków i ich zwyczajów na wiosnę. Wiadomości wykraczają poza temat i są logicznie ze sobą powiązane.
Zebrano wiele wiadomości nt różnych zwierząt i ich wiosennych zwyczajów. Wiadomości wykraczają poza temat i są logicznie powiązane ze sobą.
Zebrano wiele wiadomości, wykraczających poza temat, ale logicznie powiązanych ze sobą, a także tematem podstawowym.


Konkluzja
Drodzy uczniowie!Gratulujemy dobrze wykonanej pracy! Wasze strony zostaną zamieszczone w naszym albumie.
Wykonując projekt wprawiliście się w wyszukiwaniu informacji na stronach WWW.
Teraz znalezienie tych, które są potrzebne, nie będzie już żadna tajemnicą.Tworząc kartę do albumu „Zwiastuny wiosny” wykazaliście się umiejętnościami
W zbieraniu i wyszukiwaniu informacji, a także umiejętnością współpracy w grupie.
Czy potrafilibyście teraz znaleźć sami oznaki wiosny wokół nas? Czy potrafilibyście
opowiedzieć o tym, czego się dowiedzieliście? Mamy nadzieję, że tak.
Włożyliście wiele pracy w swój projekt. Ale wspaniały album o wiośnie
przyda się nie tylko nam. Będą z niego korzystać także następni, młodsi uczniowie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz